Założenie pierwszej strony internetowej wymaga przede wszystkim zakupu odpowiedniej usługi hostingowej. Wprawdzie na rynku dostępne są hostingi WWW, które umożliwiają korzystanie z ich powierzchni za darmo, ale na pewno nie są one dobrym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na jakości usług. Jak zatem wybrać hosting, aby strona działała niezawodnie?
Na to musisz zwrócić uwagę, kupując hosting
Zastanawiasz się, jaki hosting wybrać? Wybór dobrej usługi hostingowej jest trudny przede wszystkim przy pierwszym zakupie. Zaznaczmy na wstępie, że określenie „hosting” dotyczy różnych usług serwerowych, ale w praktyce mówiąc o hostingu, mamy na myśli nie serwer dedykowany czy VPS, ale serwer współdzielony. Na czym to polega? To najtańsza forma usług hostingowych, gdzie powierzchnia serwera jest dzielona pomiędzy wielu użytkowników, z których każdy ma przepisane określone zasoby.
Przejdźmy zatem do tego, na co należy zwrócić uwagę, kupując hosting.
- Cena – nie musi to być najtańszy hosting, ale nawet znane marki, jak AZ.pl, oferują takie usługi w bardzo niskiej cenie. Na przykład aktualnie – niecałe 10 zł za pierwszy rok korzystania z konta bez limitów transferu i mając do dyspozycji 50 GB powierzchni. Przy promocjach koniecznie zwróć uwagę na to, ile będziesz musiał zapłacić za drugi rok korzystania z usługi i czy czasami nie podpisujesz od razu umowy na 2 lata.
- Okres testowy – zazwyczaj hosting WWW daje możliwość darmowego testowania np. przez 2 tygodnie. Jeśli dana usługa nie daje takich możliwości, to lepiej z niej zrezygnować. Przed zapłaceniem za serwer po prostu warto mieć możliwość jego przetestowania.
- Możliwość korzystania z zewnętrznych domen – choć może to być zaskakujące, w dalszym ciągu możliwe jest, że dodanie domeny zarejestrowanej u innego operatora niż dostawca usług hostingowych, wiązać się będzie z poniesieniem dodatkowego kosztu! Koniecznie to sprawdźcie, gdyż koszt ten może przekroczyć cenę usługi hostingowej.
- Ograniczenie do kilku domen – możliwe, że w ramach oferty będzie można skorzystać z jednej czy kilku domen. Tutaj należy ocenić, czy planujemy skorzystać z większej ich liczby, czy może jednak wystarczy nam po prostu ta jedna. Na szczęście takie ograniczenia są już rzadkością.
- Ograniczenia liczby maili i plików – zazwyczaj te informacje nie są dostępne w ogólnym opisie oferty. Należy o nie dopytać w BOK-u. Czy ograniczenia te stanowić mogą szczególny problem? Wiele zależy od naszych potrzeb i tego, co zamierzamy umieścić na serwerze.
- Działanie BOK-u – biuro obsługi klienta jest bardzo ważną częścią usługi hostingowej. Problemy mogą pojawić się przeróżne, a najwięcej wątpliwości może mieć początkujący webmaster. Warto sprawdzić, jak długo trzeba czekać na odpowiedź ze strony BOK-u i jaka jest jakość tych odpowiedzi. Koniecznie należy zwrócić uwagę na to, kiedy działa BOK, w jakich godzinach i czy również w weekendy.
- Uptime – jest to procentowy wskaźnik, który określa czas nieprzerwanego działania serwera. Nie, nie musi wynosić 100 proc. – ważne, aby to było ponad 99 proc. Serwer powinien mieć np. aktualizowane oprogramowanie, co zazwyczaj jest wykonywane w godzinach nocnych, ale wpływa na poziom uptime.
- Kopie zapasowe – hosting musi zapewniać kopie zapasowe danych. Należy zwrócić uwagę na to, jak stare kopie są trzymane na serwerze i czy istnieje możliwość samodzielnego ich wykonania.
- Obciążenie procesora, pamięci RAM – te parametry niewiele będą mówić początkującemu webmasterowi, ale podczas okresu testowego może on sprawdzić, czy jego prosta strona internetowa powoduje jakieś zauważalne obciążenie nie tylko dla procesora i pamięci RAM, ale również pod względem liczby zapytań do bazy danych i nie tylko.
Zakup hostingu WWW – to wcale nie jest takie trudne!
Zakup hostingu WWW z uwzględnieniem wymienionych przez nas zasad powinien zapewnić odnalezienie sprawdzonej, jakościowej usługi. Podstawą do oceny działania hostingu powinno być po prostu skorzystanie z okresu testowego i sprawdzenie jakości działania m.in. Biura Obsługi Klienta.
3 comments
korek
28 listopada 2019 at 20:05
tez jestesmy w firmie zadowoleni bo dziala nienagannie, a przede wszystkim maja super obsluge klienta, na telefonie jeszcze nigdy nie zdarzylo mi sie czekac
ireneusz kroski
27 listopada 2019 at 08:45
wcale sie nie dziwie. ja sie pokusilem na taniego nowego dostawce, widzialem, ze w necie opinie byly dobre i co? przejechalem sie. pol miesiaca w ogole nie bylo dostepu do witryny, na obsluge klienta zapomnij ze sie dodzwonisz.. no i skonczylo sie tak ze szybko przenosilismy sie wlasnie do nazwy.pl
Artur
2 lipca 2019 at 16:05
U nas nazwa.pl – sprawdza sie swietnie. Nigdy nie bylo zadnych problemow, wiec nie przeszkadza mi to ze place troche wiecej niz u konkurencji.