Pozycjonowanie aplikacji mobilnych mamy już omówione. Czas na tanie pozycjonowanie stron. Sklep internetowy, blog czy portal tematyczny, dzięki którym skutecznie wypromujemy naszą firmę, jest świetnym sposobem na pomnożenie swoich zysków. W dzisiejszych czasach musimy działać na wielu płaszczyznach, dlatego nie powinniśmy bagatelizować ogromnego znaczenia reklamy internetowej. Zwiększenie oddziaływania świeżo utworzonej strony internetowej czy bloga tematycznego, połączonego z usługami przez nas oferowanymi, jest jednym z głównych bolączek i problemów z jakim przychodzi się zmierzyć początkującym przedsiębiorcom. Po pierwsze nie jest to proste, a po drugie wiąże się z dodatkowymi kosztami, jakie musi ponieść zleceniodawca.
Źródło: Paweł Duda – specjalista SEO w Projekt Marketing
Współpraca z agencją nie zawsze przynosi wymierne korzyści
Klient traktuje pozycjonowanie stron jako zło konieczne. Z jednej strony wydaje się oczywiste, że odpowiednie wyróżnienie portalu czy bloga w wyszukiwarkach internetowych czy pojawienie się ich w rankingach jest wartością dodaną. Z drugiej zaś strony tanie pozycjonowanie stron w Google przeprowadzane jest „na odwal się” przez niektóre agencje SEO, co w konsekwencji prowadzi do zamknięcia się koła – rozczarowany klient przestaje wierzyć w skuteczność pozycjonowania, w związku z czym zupełnie rezygnuje z takiej formy reklamy.
Największym błędem wydaje się wiara w to, że tanie pozycjonowanie stron internetowych może być skuteczne. Okazuje się, że największe koszty związane będą z wypromowaniem nowo powstałej, „świeżej” strony internetowej, która nie ma jeszcze wyrobionego autorytetu (zaufania) w wyszukiwarkach.
Nie raz spotykałem się z głosem osób rozgoryczonych wizją ponoszenia przez nich, z pozoru dość wysokich, kosztów związanych z zakresem prac wykonywanych przez pozycjonera:
Klient: Chciałbym skorzystać z oferty pozycjonowania sklepu internetowego, jednakże zależałoby mi na poniesieniu jak najniższych kosztów. Zamknijmy się w 300 złotych miesięcznie.
Ja: Niestety, ale wystartowanie z nową stroną internetową, która nie posiada ugruntowanej pozycji w wyszukiwarkach, na której brakuje linków i treści SEO nie jest tanie. Zwiększenie zasięgów i dotarcie do określonej grupy klientów będzie wiązało się ze znacznie wyższymi kosztami, niż te które Pan wskazał.
Klient: Ale dlaczego? Za co mam płacić tak dużo? Nie wydaje się Panu, że kilkaset złotych wystarczy? Dlaczego tanie pozycjonowanie stron nie ma szans bytu?
Ja: Osiągnięcie zakładanych efektów będzie możliwe tylko wtedy, gdy poniesione koszty będą znacznie większe. Płaci Pan za czas osoby wykonującej pracę na Pana portalu i poza nim, w związku z czym osiągnięcie wymiernych korzyści będzie wiązało się z co najmniej trzykrotnością budżetu, który jest Pan w stanie przekazać na pozycjonowanie.
Praca pozycjonera musi być godnie wynagradzana. Dlaczego?
Zadania wykonywane przez osobę, która zajmie się konkretną stroną internetową są bardzo rozległe. Większość obowiązków wykonywanych przez pozycjonera wymaga od niego wielkiego rozeznania się w temacie, sumiennego przykładania się do wykonywanych obowiązków i otwartego umysłu, do którego co rusz wpadają nowe pomysły i inspiracje.
Zastanówmy się zatem dlaczego tanie pozycjonowanie stron po prostu nie istnieje – co będzie należało do obowiązków specjalisty SEO?
1. Określenie celów i strategii działania – polega na wyznaczaniu pewnych ścieżek i sposobów działania, poprzedzonych rozmową z klientem. To zleceniodawca będzie musiał określić na czym przede wszystkim mu zależy i co chciałby wypromować w pierwszej kolejności na danej stronie internetowej. Pracą pozycjonera będzie stworzenie kampanii SEO i skrupulatne realizowanie wyznaczonych celów wraz z dodatkowymi wytycznymi.
Przykład działania nr 1: Klient chciałby skupić się na sprzedawaniu ręcznie wytworzonych elementów ozdobnych, świetnie nadających się na wyposażanie nowych mieszkań. Zadaniem specjalisty SEO będzie skupienie się na wypromowaniu jednej, konkretnej podstrony sklepu internetowego, zawierającej m.in. katalog z ozdobami domowymi.
Przykład działania nr 2: Największe zyski producenta odzieży pochodzą ze sprzedaży modnych koszul flanelowych. Przedsiębiorcy będzie zależało, aby ta kategoria produktów została w jak najlepszym stopniu wypromowana. Celem pracy specjalisty SEO będzie pozycjonowanie kategorii „koszule flanelowe” na stronie sklepu internetowego.
2. Sporządzenie rzetelnego audytu SEO – przygotowanie sprecyzowanego dokumentu dotyczącego występujących błędów optymalizacyjnych odnośnie strony internetowej. Pozycjoner sprawdza, czy występują jakieś czynniki ograniczające zdolność do pozycjonowania i widoczność portalu, jeśli tak, to opisuje je dokładnie w wyżej wymienionym dokumencie. Zadaniem specjalisty SEO będzie zaproponowanie gotowych rozwiązań w celu usprawnienia widoczności firmy i zniwelowania dotychczasowych trudności. Cena audytu SEO może być bardzo różna – zależy przede wszystkim od wielkości serwisu i jego zasięgów. Zwykle jednak dobry audyt będzie kosztował ok. 1500 złotych lub więcej.
Przykład działania nr 1: Pozycjoner zauważył, że blog tematyczny dotyczący zabiegów kosmetycznych jest źle zoptymalizowany i wykrył możliwość istnienia ewentualnych kar od Google. W celu zniwelowania tych tendencji, specjalista podejmuje działania w celu usunięcia występujących błędów na stronie internetowej.
Przykład działania nr 2: Przeprowadzenie analizy wewnętrznej portalu motoryzacji wykazało, że w linkach nie jest widoczne słowo kluczowe, które powinno być powiązane z tematyką konkretnej strony internetowej. Specjalista zadba o wykorzystanie „keywordsów” i zachowanie unikalnego charakteru adresu URL strony.
3. „Keywords”, czyli idealne słowa kluczowe – jeden z najważniejszych elementów każdej strony internetowej. Słowa, które są niezwykle popularne i często wyszukiwane przez użytkowników internetu są bardzo trudne do pozycjonowania. Sztuką jest znaleźć takie słowo lub takie wyrażenie, które będzie chętnie wpisywane w wyszukiwarkę, a jednocześnie w miarę sprawne do wypozycjonowania w kontekście autorytetu tej strony. Zadaniem pozycjonera będzie dobór odpowiednich i oryginalnych słów kluczowych do tematyki sklepu internetowego czy bloga. Słowa nie mogą być przypadkowe. Muszą kojarzyć się z oferowanymi usługami i w dużym stopniu generować ruch na stronie. Pozycjoner będzie wykonywał także analizę słów kluczowych ze względu na występujące tendencje w wyszukiwarkach.
Przykład działania nr 1: Sklep internetowy oferujący kołpaki do ekonomicznych aut miejskich chciały zwiększyć swoje zasięgi. Wykorzystanie słowa „kołpaki” jako „keywordsa” jest nieefektywne, ze względu na dużą popularność tego słowa. Wypozycjonowanie sklepu opartego na tylko tym słowie kluczowym zajęłoby wiele miesięcy. Pozycjoner zaproponuje takie słowa kluczowe z kołpakami, które pozycjonują się znacznie łatwiej i będą pasowały tematycznie do konkretnej strony internetowej.
Przykład działania nr 2: Nowa firma sprzedająca zegarki naścienne chciałaby wyrobić swoją markę w sieci. Wykorzystanie fraz „zegarki” byłoby zbyt oczywiste i mało skuteczne, dlatego pozycjoner zaproponował przykładowe słowo kluczowe: „nowoczesne zegarki na ścianę”. Takie wyrażenie ma znacznie większą szansę na szybsze „bycie zauważonym” w przeglądarkach użytkowników.
4. Działania związane z optymalizacją strony – składa się na to wiele obowiązków, związanych m.in. z modyfikacją kodów źródłowych stron, dodaniem nagłówków, przyspieszeniem ładowania się grafik umieszczonych na portalu, dodaniem meta-tagów i innych części składowych usprawniających działanie strony internetowej. To także dbanie o sprawne i bezproblemowe przeglądanie strony internetowej przez odbiorców na różnych urządzeniach – mobilnych, desktopach czy na telewizorze z funkcją łączenia się z siecią. Optymalizacja strony jest niezbędna i powinna być wykonana w przeciągu pierwszych miesięcy od początku współpracy z pozycjonerem. Koszt takiej usługi powinien zamknąć się w 1000 złotych, chyba że wystąpią jakiekolwiek trudności zwiększające czas pracy specjalisty SEO.
Przykład działania nr 1: Osoba zarządzająca stroną internetową dodała kolejne artykuły tematyczne związane ze sprzedawanymi produktami. Pozycjoner wcześniej optymalizował stronę, jednakże w związku z pojawieniem się nowych treści, także i one będą musiały zostać optymalizowane.
Przykład działania nr 2: Opisy produktów w sklepie internetowym są bliźniaczo do siebie podobne. W zasadzie nie różnią się one niczym. Optymalizacja tych opisów jest także ważna – muszą być one szczegółowe, oryginalne i niepowtarzalne, aby były dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach.
5. Zastosowanie „mocnych linków” – cena jednego mocnego linka rozpoczyna się do 100 złotych. Link building na popularnych stronach internetowych, np. z zasięgiem z rzędu 60 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie lub więcej będzie kosztować nawet kilkaset złotych do kilku tysięcy. Dlaczego to jest takie ważne? Linki do Twojej strony internetowej, które będą pojawiać się na zewnętrznych portalach przyciągną użytkowników zainteresowanych tekstem sponsorowanym, w którym umieszczono odnośnik do Twojej strony. Dzięki temu zwiększy się także pozycja fraz kluczowych, powiązanych z tematyką strony internetowej.
Przykład działania nr 1: Pozycjoner przeprowadza analizę rynkową, np. zwraca uwagę na tempo pozyskiwania mocnych linków przez konkurencję i na podstawie swoich spostrzeżeń wyznacza strategię dla firmy.
6. Kontrola SEO – pozycjoner pod koniec każdego miesiąca będzie analizować wykonaną pracę, sprawdzać czy popularność danego sklepu internetowego wzrasta, czy spada. Wyniki analizy mogą zostać przekazane np. w formie raportu. Może się okazać, że wykorzystano zbyt mało środków na reklamę, przeprowadzono zbyt tanie pozycjonowanie stron, w związku z czym nakłady na pracę specjalisty SEO będą musiały wzrosnąć.
Przykład działania nr 1: Wnikliwa analiza SEO kosztuje. Specjalista będzie musiał ponosić dodatkowe koszty związane z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i programów SEO – im precyzyjniejsze one są, tym większe koszty związane z ich użytkowaniem. Im skrupulatniejsza analiza, tym koszty jej wykonania są zazwyczaj wyższe.
Przykład działania nr 2: Zakup narzędzi pozycjonerskich jest drogie, a ich utrzymanie odbywa się często w comiesięcznym abonamencie. Cena pracy specjalisty SEO będzie wliczona w miesięczny abonament, dlatego o wszystkich kosztach zleceniodawca będzie na bieżąco informowany.
Źródło:
One comment
Simon
23 października 2019 at 10:17
Zgadzam się, że tanie pozycjonowanie nie przynosi efektów. Aktualnie należy poważnie inwestować w SEO, aby coś z tego ugrać :)