Internet rzeczy to przełom w wielu dziedzinach, takich jak infrastruktura miejska, branża samochodowa, ochrona zdrowia czy telekomunikacja. Dostawcy usług reprezentujący ostatni z wymienionych obszarów muszą całościowo spojrzeć na sektory, w których działają i zautomatyzować procesy sprzedaży, tak aby zapewniać kompleksowe usługi konwergentne obejmujące łączność, wsparcie, analizę danych i zarządzanie urządzeniami. Muszą upewnić się, że procesy tworzące szkielet, takie jak automatyczne monitorowanie, konserwacja prewencyjna, silniki rekomendacji działające w oparciu o sztuczną inteligencję (AI) oraz mechanizmy sprzedaży zarządzane przez AI są włączone do strategii. Muszą zrozumieć, że dane oraz pełne zrozumienie rzeczywistych potrzeb klientów mogą być fundamentem sukcesu w dziedzinie automatyzacji sprzedaży rozwiązań IoT.
Automatyzacja IoT wymaga zrozumienia danych…
Znaczenie danych dla biznesu jest znane od dawna. Istnieje nawet dyscyplina — infonomika — skupiająca się na nauce gromadzenia i analizowania danych. Nie jest też niczym nowym, że dostawcy usług wykorzystują zbierane dane. Dziś informacje produkowane są w tak ogromnych ilościach, że automatyzacja jest praktycznie jedynym sposobem na obsługę procesów gromadzenia i analizy wymaganych w celu monetyzacji. Odpowiednio przetworzone dane tego typu można odsprzedać lub wykorzystać do automatyzacji m.in. połączeń i zarządzania urządzeniami, dostarczania aktualizacji oprogramowania oraz czynności konserwacyjnych.
…ale aby skutecznie wdrażać automatyzację i IoT, należy też ukierunkować działania na klienta
Niektóre firmy zapominają jednak, że klient na dzisiejszym dynamicznym rynku cyfrowym zmienił się. Organizacje, które to zrozumieją i zaczną odpowiednio działać, będą w stanie w pełni wykorzystać automatyzację IoT, stawiając na usługi konwergentne i łączenie kuszących ofert. Klient może nie być zainteresowany inteligentnym samochodem, ale być może uda się go przekonać automatycznie oferując pakiet obejmujący ubezpieczenie, usługę assistance i serwis dostosowane do jego specyficznych potrzeb. A nabywcy smartfonów? Kiedyś koncentrowali się jedynie na specyfikacjach sprzętowych nabywanych urządzeń, ale obecnie częściej zwracają uwagę na dostępne aplikacje i usługi oraz ich otwartość na komponenty firm trzecich.
W obszarach kontaktu z klientem firmy mogą też czerpać korzyści z automatyzacji ich wprowadzania, zarządzania umowami, dostosowywania ofert, integracji i uproszczeń obsługi. Obecnie klienci oczekują, że nie będą musieli za każdym razem powtarzać czasochłonnych procesów, gdy przełączają się między opcjami zakupu, uzyskania wsparcia, zarządzania urządzeniami czy dokonywania rozliczeń. I mają do tego pełne prawo. Dostawca usług, który będzie w stanie bezproblemowo i płynnie spełnić te wymogi, będzie się wyróżniał na tle konkurencji pod względem jakości obsługi klienta. Do tego konieczna jest jednak automatyzacja.
Idealne produkty i rozwiązania w dziedzinie automatyzacji IoT
Rozwiązania takie jak Comarch IoT Solution Management pozwalają organizacjom zapewniać kompleksową automatyzację wszystkich usług konwergentnych wykorzystujących Internet rzeczy. Bez względu na to, jakiego dostawcę wybierze firma, należy pamiętać, że nie da się czerpać pełni korzyści z automatyzacji sprzedaży, koncentrując się wyłącznie na łączności. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, należy zadbać o integrację dedykowanych wycen i ofert, onboardingu klientów, raportowania i analiz, monitorowania i przechowywania umów oraz funkcji zarządzania kontami przez klientów. Tylko symbioza pomiędzy wymienionymi rozwiązaniami zapewni organizacji i jej klientom narzędzia do optymalizacji kosztów, ograniczenia liczby błędów i dostarczania przejrzystej historii sprzedaży. Efektem tego będzie wzrost satysfakcji klientów.
Materiał zewnętrzny