Znalazłeś już swój pomysł na biznes w Internecie i zastanawiasz się od czego zacząć? Jeśli jest to aktywność gospodarcza, polegająca na otwarciu sklepu internetowego, to dobrze trafiłeś, bo w tym artykule przybliżę zasady i poszczególne kroki, by taką formę działalności rozpocząć.
Spis treści
Plan biznesowy to dopiero początek
Jak zacząć prowadzić sklep internetowy? Każdą formę działalności gospodarczej powinien poprzedzić plan biznesowy, mający na celu rozpoznanie rynku, czyli nic innego, jak stosunek popytu do podaży. Czy jest grono osób zainteresowanych danym produktem i czy możemy zapewnić odpowiednią ilość i jakość produktów lub usług, kierowanych do klientów. Ponadto taki plan, powinien przewidywać ewentualne ryzyko, które może pojawić się podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności. W ten sposób mamy większą szansę na uniknięcie porażki i zapewnienie sobie sukcesu, na możliwie najwyższym poziomie, w najkrótszym możliwym czasie. Badanie rynku, co do potrzeb klientów, może pomóc nam w określeniu, jaką formę i kierunek nadać swoim działaniom i skupić się na celu, który chcemy osiągnąć. Choć wymierne korzyści finansowe wydają się tutaj oczywiste, to wiele innych czynników może pomóc nam w szybszym osiągnięciu tego celu, a jednocześnie ułatwić wiele czynności, pojawiających się podczas pierwszych i dalszych kroków.
Działalność bez rejestracji czy z rejestracją
Kiedy jesteśmy już na etapie, na którym wiemy, czego my chcemy i czego chce klient, możemy rozpocząć przygotowania do działalności i otwarcia jej w formie, która najbardziej nam odpowiada. Nie musimy od razu otwierać działalności gospodarczej i rejestrować jej, ponieważ obecnie jest możliwość prowadzenia takiej aktywności przy zastosowaniu odpowiednich zasad, w tym uregulowaniu opłat skarbowych i prowadzeniu ewidencji przychodów. Możemy w takiej opcji wystawiać rachunki i faktury, ale nie musimy, a najważniejszy warunek to maksymalny dochód, nie przekraczający połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeśli jednak zdecydujemy się na otwarcie działalności gospodarczej i jej rejestrację, to mamy do dyspozycji pół roku bez opłat, a później możliwość kontynuowania działalności na preferencyjnych warunkach przez 2 lata.
Narzędzia i platforma do prowadzenia sklepu internetowego
Na dowolnym etapie rozwoju działalności, w obszarze sprzedaży internetowej, możemy zastanowić się, jakie narzędzia są nam potrzebne. Sama platforma sklepowa to dopiero początek. Należy pamiętać o całym zapleczu, by dotrzeć do każdego klienta, więc odpowiednie narzędzia do marketingu, pozycjonowania strony, reklamy i obecności w mediach społecznościowych, są konieczne, by odnieść na tym polu sukces. Należy monitorować swoją obecność w sieci i pozycję w rankingach, rozpowszechniać informację o swojej aktywności na blogach, forach, w artykułach zamieszczanych na licznych serwisach, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Jeśli chodzi o sam sklep internetowy, może być to narzędzie Open Source, charakteryzujący się tym, że jest darmowy. Może być to narzędzie, oparte na znanym i popularnym WordPressie, z usługą WooCommerce lub dowolnym innym systemie do zarządzania treścią, popularnie zwanym CMS. Może być także do prowadzenia działalności sprzedażowej, oparta na chmurze obliczeniowej, płatna usługa SaaS, udostępniająca usługę i zasoby serwerowe w jednej subskrypcji. Pamiętajmy tutaj, że sama platforma, jaką wybierzemy, to nie jest koniec działań wymaganych przy wyborze rodzaju sklepu internetowego, ponieważ musimy zapewnić hosting, czyli przestrzeń na serwerze, gdzie będzie sam sklep zainstalowany i udostępniany pod odpowiednią domeną (adresem internetowym w sieci). Są to koszty sięgające od kilkuset złotych rocznie do nawet kilkudziesięciu tysięcy, biorąc pod uwagę całą infrastrukturę logistyczną i związaną z tym usługą zwaną ERP do zarządzania procesami biznesowymi wewnątrz firmy, które często są połączone z rozwiązaniami e-commerce i marketingiem 360, obejmującym wszystkie aspekty promocji i reklamy w sieci.
Wybór formy sprzedaży w sklepie internetowym
Opisany powyżej model, w którym jesteśmy zmuszeni zapewnić przestrzeń magazynową i dostawy nie musi być tak uciążliwy. Ponadto pamiętajmy o oprogramowaniu do fakturowania, które często jest już elementem danej platformy handlowej, a zamówienia są realizowane w sposób synchroniczny, uwzględniając wszystkie kanały sprzedażowe, takie jak merchand center od Google, portale aukcyjne typu Allegro, sprzedaż na Facebooku, sprzedaż w modelu dropshipping m.in. produktów chińskich, jak i innego asortymentu dostępnego w tym modelu. Dropshipping, o którym tutaj mowa pozwala uniknąć konieczności prowadzenia działań, zmierzających do otwarcia i prowadzenia gospodarki magazynowej z pominięciem aspektu dostaw i logistyki. Są jednak przypadki, kiedy nie trzeba prowadzić takiej formy działalności, a mimo to uniknąć problemów ze stanami magazynowymi, poprzez skupienie się głównie na usługach i dystrybucji, na przykład oprogramowania komputerowego. Są także pewne obszary, które tak czy inaczej wymagają posiadania własnego magazynu i tutaj możemy także zastosować rozwiązania hybrydowe, łączące liczne formy działalności sprzedażowej w sieci jak i poza nią.
Biorąc pod uwagę możliwości Internetu i wachlarz usług i produktów do wyboru, możemy wybrać taki kierunek i formę działalności w sprzedaży internetowej, jaka nam się wymarzy. Liczne rozwiązania i technologie ułatwiają nam start i wystarczy tylko podstawowa wiedza komputerowa, by zyskać możliwość osiągnięcia sukcesu we własnej, nowej działalności gospodarczej, która już nie tylko jest obecna w Internecie na komputerach, ale także na urządzeniach mobilnych i w urządzeniach z technologią IoT i AI, będącymi kolejnymi etapami, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w najbliższych latach.