Ekspozycje cross merchandising są skutecznym sposobem na poprawę widoczności i sprzedaży naszego asortymentu.
Można stworzyć je według własnych zasad i umieścić pomiędzy danymi kategoriami w celu zwiększenia widoczności oraz zachęcenia klientów do spontanicznych zakupów. Właściwe połączenie może pomóc nam zwiększyć przychód przy jednoczesnym wzroście satysfakcji naszych klientów, prezentując im inspirujące pomysły lub przypominając im o potrzebach, które mogą zaspokoić w jednym miejscu.
Spis treści
Cross merchandising – co to za technika?
Cross merchandising to technika ekspozycyjna polegająca za zaprezentowaniu uzupełniających się produktów z dwóch różnych kategorii dla zwiększenia sprzedaży i pozyskania dodatkowych zysków. Można więc śmiało nazwać tę metodę jako sprzedaż wiązaną. Praktyka ta opiera się na zestawieniu ze sobą produktów z różnych kategorii, ale oscylujących w obrębie jednego tematu. Tego typu praktyki w przestrzeniach wystawowych to doskonały sposób na proste zwiększenie zysków. Cross merchandising służy do skutecznej sprzedaży niezależnie od branży czy wielkości firmy. Będzie on odpowiednim rozwiązaniem zarówno w przypadku dużych sklepów, domów towarowych jak i mniejszych przedsiębiorstw.
Czy jest to skuteczna forma zwiększenia sprzedaży?
Dobrze rozłożenie asortymentu może być dla nas wyzwaniem. Warto zadbać o to, aby wykonana ekspozycja była jak najbardziej przejrzysta i klarowna. Dodatkową koncepcją wartą zastosowania jest cross merchandising, czyli połączenie na ekspozycji dwóch pozornie różnych produktów w taki sposób, aby połączyć je i tym samym zwiększyć sprzedaż. Świetnym przykładem będzie połączenie, które doskonale znamy z popularnych sklepów i supermarketów. Nie bez powodu dział ze słodyczami znajduje się w bliskim sąsiedztwie herbat i kaw, a chipsy i słone przekąski są umieszczone zawsze nieopodal napojów gazowanych i alkoholowych. Jednak w definicji cross merchandisingu chodzi o zupełnie inne połączenie, a mianowicie stworzenie komplementarnych ofert dla indywidualnych produktów.
Metoda cross merchandising i jej wpływ na konsumentów
Wbrew pozorom cross merchandising dla klientów również jest korzystnym rozwiązaniem. Nie muszą oni przeszukiwać sklepu w poszukiwaniu komplementarnej części składowej przygotowanego przez nas zestawu, tylko skorzystać ze stworzonej indywidualnie oferty. Wielu z nas korzystało nieświadomie z tej metody, nie raz poszukując gwiazdkowych prezentów lub kompletując zestaw ogrodowy. Aby jednak była to zachęcająca forma dla użytkowników, musi być ona doskonale przemyślana i zaplanowana. Ilość tego typu ekspozycji nie może być zbyt duża, aby całość nie była dla konsumentów przytłaczająca i chaotyczna. Wszystko musi być dobrze dopasowane i dopracowane, tak aby prezentowało się jako niezbędny i nierozłączny zestaw.
Wykorzystaj motywy i okazje
Świetnym sposobem na wykorzystanie zalet cross merchandisingu będzie wykorzystanie motywów lub różnych okazji czy wydarzeń. Grupowanie produktów w jednym miejscu pomoże klientom odnaleźć produkty i kupić ich więcej niż zakładali, dzięki pozytywnej stymulacji związanej z emocjami czy reakcją na dane bodźce. Ekspozycje tematyczne łączą w sobie różne elementy i stanowią inspirujące połączenia, z których konsumenci będą chętnie korzystać. Podczas tworzenia konkretnych połączeń upewnij się, że kupujący zrozumieją Twoje intencje oraz dane ulokowanie produktów. Bez wyraźnego powiązania pomiędzy przedmiotami klienci mogą mieć problem z ich logicznym odczytaniem. Ta metoda działa lepiej, gdy jest starannie przygotowana i zaprojektowana. Warto użyć pomocy takich jak manekiny, stoły, gabloty i inne, tak aby jak najlepiej zrealizować swoje plany strategiczne. Metoda cross merchandisingowa w handlu nigdy nie będzie dokładnie taka sama. Konkretne zgrupowanie produktów w celu zwiększenia sprzedaży wymaga przekazania odpowiednich i logicznych relacji pomiędzy nimi.
Cross merchandising jako praktyka skupiona na potrzebach klientów
Cross merchandising to praktyka, która polega na połączeniu produktów z różnych kategorii razem, aby wygenerować większe wyniki sprzedaży. Metoda ta stosowana jest często także z innymi metodami nakierowanymi na klienta. Wybór danych produktów do tego typu metody opiera się na stworzeniu grupy docelowej i określeniu jej potrzeb. Niektóre sklepy tworzą bardzo skoncentrowane oferty skupione na wąskim obrazie kupujących, tworząc na przykład zestawy dedykowane tylko dla studentów. Wszystko po to, aby jak najprościej przedstawić dane produkty z różnych kategorii w jednym miejscu i jednocześnie zachęcić klientów do ich zakupu.