Prowadzenie własnego sklepu internetowego to doskonały pomysł na biznes pod warunkiem, że poradzisz sobie z zaciętą konkurencją na rynku. Jednym ze sposobów na zyskanie przewagi nad innymi sprzedawcami jest wybór oryginalnego i niepowtarzalnego asortymentu. To przede wszystkim od jakości i unikalności oferowanych towarów zależy Twój sukces w e-commerce. Przed rozpoczęciem działalności warto się więc zastanowić, skąd wziąć produkty do sklepu internetowego.
Spis treści
Sprzedaż własnych wyrobów
Pod wieloma względami najciekawszym sposobem pozyskiwania towarów do swojego sklepu internetowego jest ich własnoręczne wytwarzanie. Decydując się na takie rozwiązanie, minimalizujesz koszty skompletowania asortymentu, ponieważ jedynie w niewielkim stopniu musisz przejmować się warunkami rynkowymi. Co więcej, tworzysz absolutnie niepowtarzalną ofertę, budując sobie ogromną przewagę nad konkurentami. Żaden z nich nie zaoferuje przecież klientom tych samych produktów co Ty.
Skutkuje to dużą swobodą w zakresie nakładanej na towary marży. Nie grozi Ci żadna wojna cenowa, ponieważ eliminujesz problem związany z bezpośrednią konkurencją. Dzięki temu możesz też liczyć na spore zainteresowanie ze strony konsumentów. Coraz częściej doceniają oni bowiem oryginalne rozwiązania, chętnie odchodząc od mainstreamu. Zauważ więc, że sprzedając rękodzieło, ułatwisz sobie budowę pozytywnego wizerunku i gromadzenie lojalnej społeczności wokół marki. Dla klientów zakupy w Twoim sklepie internetowym mogą szybko stać się sposobem manifestowania własnego wyjątkowego stylu i podejścia do życia.
Decydując się na zaopatrywanie sklepu internetowego własnymi siłami, warto postawić przede wszystkim na takie kategorie produktów jak:
- dekoracje do domu,
- meble,
- biżuteria i dodatki,
- odzież i akcesoria,
- albumy i scrapbooki,
- plakaty i obrazy.
Pamiętaj jednak, że samodzielnie wytwarzając produkty do swojego sklepu internetowego, skompletujesz dość wąski asortyment. Twoi klienci będą więc mieli stosunkowo ograniczony wybór, co w niektórych sytuacjach może okazać się ryzykowne dla biznesu. W takim przypadku warto skupić się na kreowaniu intrygującego wizerunku marki. Stawiaj na oryginalne opisy produktów, wysokiej jakości zdjęcia, przemyślany styl komunikacji i język dostosowany do przyzwyczajeń wybranej grupy docelowej.
Zakupy w hurtowniach
Najczęściej wybieranym przez sprzedawców internetowych sposobem pozyskiwania towarów są zakupy w hurtowniach. Takie rozwiązanie gwarantuje dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiej oferty produktów. Ogranicza co prawda Twoją elastyczność w zakresie marży, ale pozwala jednocześnie na skompletowanie wyjątkowo zróżnicowanego i dostosowanego do potrzeb klientów asortymentu.
Na zaopatrywanie się w hurtowniach internetowych najlepiej zdecydować się po integracji sklepu z bazami wybranych dostawców. Taką funkcję znajdziesz w każdym dobrym oprogramowaniu e-commerce. Oferuje ona daleko idące udogodnienia, które polegają przede wszystkim na automatyzacji sprzedaży. Aby wprowadzić produkty na swoją stronę, nie musisz ich pojedynczo opisywać i ilustrować zdjęciami. Wystarczy, że jednym kliknięciem pobierzesz bazę hurtowni do sklepu. Dane — takie jak ceny czy stany magazynowe — nie tylko same zaciągną się do witryny, ale będą też na bieżąco aktualizowane.
Im dłużej będziesz współpracować z hurtowniami internetowymi, tym większe możliwości zyskasz. Z czasem zaczniesz na przykład negocjować obowiązujące cenniki, które są zresztą ustalane indywidualnie. Aby tak się stało, staraj się składać duże zamówienia i regulować płatności w terminie.
Zakupy u producenta
Choć towary w hurtowniach cechują się przystępnymi cenami, to najtaniej nabędziesz je bezpośrednio u producentów. Niestety taka metoda ma również swoje wady. Chodzi o ogromną skalę, na jaką muszą być składane zamówienia. Jest to zatem rozwiązanie przeznaczone wyłącznie dla największych podmiotów, które mogą pozwolić sobie na jednorazowy zakup kilku lub nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk produktu. Właściciele tych sklepów internetowych muszą mieć pewność, że uda im się w założonym czasie sprzedać cały zakupiony towar. W przeciwnym razie ryzykują sytuację, w której będzie on zalegał na magazynie, generując jedynie straty.
Na zakupy towaru u producenta decyduj się wyłącznie wtedy, gdy masz odpowiednie możliwości inwestycyjne i dysponujesz wystarczająco dużą przestrzenią magazynową. Dobrze zapoznaj się też z wybranymi ofertami, ponieważ mogą one znacząco różnić się między sobą pod kątem zarówno cen, jak i warunków transakcji dyktowanych przez producentów.
Sprzedaż w dropshippingu
Na tle opisanych wyżej metod dropshipping zauważalnie się wyróżnia. Wszystko dlatego, że w tym modelu nie musisz nabywać produktów, zanim zaczniesz nimi handlować. Jak to możliwe? Rozwiązanie to polega na ścisłej współpracy z hurtowniami dropshippingowymi, które magazynują oferowane przez Ciebie towary, a także zajmują się ich pakowaniem i wysyłką.
W swoim sklepie internetowym sprzedajesz więc produkty, które fizycznie nie należą do Ciebie. Ich zakupu dokonujesz dopiero w momencie, gdy jakiś klient złoży na nie zamówienie na Twojej stronie. Zauważ, że w ten sposób znacząco redukujesz ryzyko inwestycyjne. Ograniczasz też koszty prowadzenia działalności, ponieważ w budżecie nie musisz uwzględniać wydatków na magazyn, jego personel czy materiały potrzebne do pakowania zamówień.
Dropshipping to także spora oszczędność czasu. Powierzając kluczowe procesy logistyczne zewnętrznym dostawcom, możesz skupić się na bardziej istotnych aspektach biznesu — takich jak działania marketingowe i pozyskiwanie nowych klientów. Co równie ważne, założenie sklepu w dropshippingu jest wyjątkowo proste. Wystarczy, że zintegrujesz swoją platformę e-commerce z wybranymi hurtowniami i pobierzesz ich produkty na stronę. Zamówienia składane przez Twoich klientów będą automatycznie przekazywane do dostawców, u których się zaopatrujesz. Jak widzisz, Twój udział w realizacji zamówień zostanie zredukowany do minimum.
Choć dropshipping stanowi bardzo atrakcyjne rozwiązanie, które pomaga wejść na rynek e-commerce bez dużego kapitału i doświadczenia, to ma również pewne wady. Szczególnie problematyczna może wydawać się konkurencja, wynikająca z tego, że wszyscy sprzedawcy zaopatrują się w tych samych hurtowniach. Skutkuje to sporymi ograniczeniami w kwestii narzucanych marż i trudnościami z wybiciem się na rynku.
Dropshipping możesz jednak skutecznie łączyć z innymi metodami pozyskiwania towaru. W ten sposób poszerzysz swój asortyment bez konieczności budowania czy najmowania magazynu, zdobywając znaczącą przewagę konkurencyjną. Pojedyncze produkty nabywane w klasycznych hurtowniach bądź wytwarzane ręcznie możesz bez problemu przechowywać w wolnym pomieszczeniu mieszkalnym czy w garażu.
Skąd wziąć produkty do sklepu internetowego? Podsumowanie
Zastanawiając się nad tym, jak pozyskiwać produkty do sklepu internetowego, spośród opisanych przez nas czterech rozwiązań wybierz to, które najlepiej pasuje do Twojego modelu biznesowego. Jeśli stawiasz dopiero pierwsze kroki w e-commerce, postaw na dropshipping lub rękodzieło, a jeżeli chcesz rozwijać swoją markę — uzupełnij asortyment o towary nabywane w tradycyjnych hurtowniach. Zauważ też, że najwięcej wygody zapewni Ci integracja sklepu z ofertami dostawców oraz automatyzacja sprzedaży. Takie udogodnienia znajdziesz w dobrym oprogramowaniu e-commerce!