Od dłuższego czasu najwięksi producenci smartfonów zaczęli zastanawiać się, jak wydoić jeszcze bardziej swoich klientów. Wpadli na wspaniały pomysł, ale tylko z ich punktu widzenia i siedzenia. Już teraz możemy zaobserwować różne formy wciskania reklam przez trzech największych graczy. Zaliczają się do nich: HTC, Sony i Samsung,
Reklamy dostarczane przez firmy maja różne formy. W przypadku Sony są one mniej uporczywe, bo wyświetlane są w przypadku używania aplikacji Xperia Lounge App. Użytkownicy zauważyli, że aplikacja sugeruje zainstalowanie innych treści, które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Tutaj jeszcze rozumiem taką formę promocji.
Zapewne wszystko jest zapisane w warunkach użytkowania tejże aplikacji. Jednak nie ma opcji aby zrezygnować z wyświetlania reklam na smartfonie, nawet używając wbudowanej aplikacji producenta.
Już wcześniej mieliśmy do czynienia z gorszym ruchem, którego dopuściło się HTC. Tajwański producent uruchomił wyświetlanie reklam w BlinkFeed. Akcja miała miejsce już w czerwcu tego roku i jak można domyślić się, nie spotkała się z ciepłym przyjęciem przez klientów.
Na powyższym zdjęciu widzimy promocję produktu HTC i to też jeszcze rozumiem. Nie jest to nachalna reklama, ale promocja innego urządzenia HTC, które może trafić do potencjalnych klientów zainteresowanych tą marką. Jednak HTC nie ukrywało i od razu zaznaczyło, że będzie wyświetlało reklamy firm trzecich.
Nie trzeba było długo czekać na kolejnych dostawców reklam, którzy wykupili u nich powierzchnię. Chociaż, chciałoby się napisać, że HTC handlowało powierzchnią reklamową należącą do użytkowników. 3 sierpnia jeden z użytkowników zauważył taką reklamę u siebie.
Zaznaczono również, że jest możliwość wyłączenia takich reklam z poziomu ustawień. Łatwo domyślić się, że nie każdy użytkownik jest tego świadomy i umie wykonać taką czynność. Natomiast HTC, co zrozumiałe, nie pokieruje klienta w tym kierunku.
Samsung nie mógł być gorszy i też zaczął serwować swoim użytkownikom reklamy. Zaczął dokładnie tak samo jak HTC, od promocji swoich produktów. W ostatnich dniach użytkownicy zaczęli donosić, że na swoich Samsungach Galaxy S6 Edge otrzymują reklamy o Edge 6Plus.
Samsung reklamę swojego produktu umieścił w pasku powiadomień. Miejsce to wydaje się być najbardziej odpowiednie jeśli spojrzymy oczami producenta i reklamodawców. Jednak patrząc na to już z poziomu użytkownika, to można się mocno wkur..
Również w przypadku Samsunga nie poprzestano na reklamach swoich produktów. Kolejni użytkownicy zaczęli otrzymywać treści z innych źródeł i widać, że Samsung będzie miał kolejnych klientów na tego typu usługi. Na szczęście, w przypadku Samsunga, również można wyłączyć powiadomienia z reklamami: ustawienia/menedżer aplikacji/samsung push services/wyłącz.
Teraz wyobraźcie sobie, że jesteście klientami, którzy płacą producentom za smartfony i w tej cenie stajecie się jeszcze słupami reklamowymi. Nie po to ludzie wydają czasami po kilka tysięcy złotych, aby później jeszcze oglądać reklamy. Moim zdaniem ta powierzchnia należy już do użytkownika i powinien w jakiś sposób podzielić się zyskami z nim. Wiem, że to nierealne i to proste myślenie, ale takie ruchy są niewybaczalne.
Są dwa wyjścia z tej sytuacji. Pierwszym z nich jest przeinstalowanie systemu i przejście na Cyanogenmod. Jest to jednak częściowe rozwiązanie problemu, bo nie po to wydajemy mnóstwo pieniędzy żeby bawić się w zmianę oprogramowania. Tyle jednak, że Cyanogenmod daje nam więcej korzyści i większe bezpieczeństwo.
Drugim wyjściem z tej głupiej sytuacji jest omijanie tych producentów i skupienie się na innych firmach. Trzeba się tylko liczyć z tym, że pozostali gracze również zaczną liczyć potencjalne korzyści z wyświetlania reklam. Wtedy trzeba będzie wrócić do pierwszego wyjścia i bawić się w zmianę systemu.