Chcesz założyć własny sklep internetowy? Początki bywają trudne, zwłaszcza, gdy jest się całkowicie początkującym. Ale nie jesteś sam! Jeśli jesteś nowicjuszem w dziedzinie technologii, mamy dla Ciebie przewodnik, wskazujący na ogólne kroki, które przeprowadzą Cię przez proces budowy sklepu internetowego.
Spis treści
Pomysł na własną platformę
Planowanie jest kluczem do udanego projektu e-commerce, dlatego dokładnie rozważ produkty, które chcesz sprzedawać. Zrób kilka badań na temat swojego towaru. Czy jest już sprzedawany online? Jak konkurencyjny jest rynek? Czy obecny rynek ma miejsce na zupełnie nowy produkt? A może posiadasz już swoją firmę i rozważasz wejście do świata online? Dokładnie przeanalizuj wszelkie „za” i „przeciw”, a swoją decyzję motywuj badaniami, nie działaj pochopnie. Szczegółowy biznes plan z detalami, spostrzeżeniami i pomysłami może zaoszczędzić wiele nerwów, ale też i decyzji o potencjalnym nieudanym pomyśle. W biznesplanie uwzględnij również koszty sklepu e-commerce z którymi możesz zapoznać się tutaj.
Pomysł na nazwę oraz domenę
Wybór nazwy to zawsze trudny krok. Nie może to być to lekkomyślne, zwłaszcza, że będzie trwałe. Zanim założysz swój sklep internetowy, znasz już rodzaje produktów, które będziesz sprzedawać i z pewnością masz już nazwę firmy, dlatego pomysł na nazwę sklepu powinien przyjść łatwiej. Dlaczego warto dokładnie przemyśleć nazwę domeny?
Stały adres internetowy
Twoja nazwa domeny to stały adres w Internecie, dzięki któremu klienci mogą znaleźć sklep i dotrzeć do oferowanych produktów. Można wymyślić dowolną nazwę, jednak warto kierować się, że będzie to coś, co pozostanie na dłużej.
Zwiększanie świadomości marki
Nazwa sklepu z czasem będzie rozpoznawalna dla klientów, dlatego im prostsza nazwa, tym łatwiej będzie ją zapamiętać. Klienci, którzy łatwo zapamiętają nazwę będą chętniej dzielić się nią z innymi, a sami będą mieć ją w głowie i pamiętać o produktach, które posiada sklep. Baw się słowami, aby wymyślić unikalną nazwę i upewnij się, że jest krótka, łatwa do wymówienia i przeliterowania.
Wybór platformy e-commerce
Istnieje wiele platform e-commerce, a wybór właściwego narzędzia jest niezbędny do tego, by rozpocząć działalność e-handlu. Przed startem warto przeprowadzić głębszą analizę, które oprogramowanie jest najlepsze do Twoich oczekiwań. Na pewno słyszałeś o takich rozwiązaniach jak IdoSell, Shoplo czy Shopper, które są jednymi z najbardziej popularnych narzędzi i będą dobrą opcją na start dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z handlem elektronicznym. Jeśli planujesz duży sklep z dużą dynamiką rozwoju i dużą liczbą produktów, warto wybrać rozwiązanie open source, które można dowolnie modyfikować pod własne potrzeby. Najbardziej pożądanym oprogramowaniem e-commerce z otwartym kodem źródłowym jest Magento i trudno się dziwić – w końcu to potężne narzędzie. Magento szczyci się optymalną wydajnością i jest przyjazne dla urządzeń mobilnych. Każda wersja Magento wyposażona jest w zintegrowaną funkcję kasy, różne opcje płatności i wysyłki, a poszerzanie funkcjonalności platformy jest możliwe poprzez liczne dodatki i rozszerzenia. Jeśli to akurat Magento rozważasz, jako swoją platformę e-commerce, skontaktuj się z nami w Smartbees – na Magento znamy się najlepiej.
Projekt sklepu internetowego
Wygląd sklepu to kolejny krok do postawienia własnego sklepu. Projekt powinien być spójny z tym, jak komunikujesz swoją markę. Zaprojektowaniem witryny najlepiej, gdy zajmie się profesjonalny grafik, który przeniesie Twoje oczekiwania na layout, a dodatkowo wzmocni całość swoją wiedzą. Istotne jest, aby w projekcie uwzględnić widoki responsywne, ponieważ to urządzenia mobilne stanowią zdecydowanie większą część użytkowników Internetu. Wyceń projekt u kilku grafików, zbierz oferty i na tej podstawie podejmij ostateczną decyzję.
Dogranie szczegółów sprzedaży
Masz już wybrane oprogramowanie, projekt sklepu oraz jego nazwę, więc integracja płatności oraz ogranie logistyki to kolejne elementy układanki. Klient musi opłacić zamówienie, dlatego na stronie sklepu musi pojawić się kilka rodzajów płatności, by zamawiający mógł wybrać opcję najbardziej mu odpowiadającą. Podobnie z wysyłką – prawidłowa organizacja łańcucha dostaw oraz dostawa do klienta to klucz do sukcesu, dlatego rozważ różnych dostawców i różne scenariusze.
Promocja sklepu internetowego
Na samym końcu warto również pomyśleć o strategii marketingowej i planie promocji witryny wśród odbiorców. W końcu zależy Ci na pozyskaniu klientów i dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. Dobierz kanały komunikacji w zależności od tego jaką grupę odbiorców posiadasz. Utrzymuj z klientami kontakt poprzez social media, newslettery, artykuły sponsorowane w prasie czy na blogach i twórz płatne kampanie promocyjne, by zwiększyć ruch i świadomość marki.
Mamy nadzieję, że ten poradnik przybliży Ci podstawowe informacje na temat budowania sklepu internetowego i elementów, które składają się na ten proces. Fundamentem każdego sklepu jest produkt, dlatego przy odpowiedniej oprawie i działania według własnego biznesplanu, sklep internetowy powinien odnieść sukces, powodzenia!