Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że jednym z najważniejszych elementów, które mogą przesądzić o sukcesie, jest to, czy użytkownik będzie miał pozytywne odczucia podczas korzystania z aplikacji lub strony internetowej. W przeciwnym razie nawet najlepsza oferta sklepu lub najciekawsze treści nie wystarczą do tego, aby internauta został na stronie lub regularnie korzystał z aplikacji. Trudno jednak bez odpowiedniego doświadczenia i najnowszych narzędzi samemu zadbać o takie rzeczy jak wysoka estetyka i czytelność. Do tego dochodzi również konieczność zastosowania przemyślanego układu interfejsu.
Okazuje się jednak, że wcale nie trzeba poświęcać wielu godzin na to, aby opanować projektowanie user experience i zadbać o jak najlepsze doświadczenia użytkownika. Wystarczy nawiązać współpracę z firmą, która będzie mogła przeanalizować aktualnie wykorzystywany projekt i doradzić, co trzeba zmienić, aby interfejs użytkownika stał się bardziej przyjazny. Firma ma ogromne doświadczenie, jeżeli chodzi o projektowanie doświadczeń użytkownika, co przekłada się na uzyskanie wysokich konwersji.
Spis treści
Co to jest UX (User Experience)?
Jeżeli chodzi o najlepszą definicję User Experience, to warto nawiązać do słów, które w latach 90. wypowiedział Don Norman. Według niego UX obejmuje wszystkie elementy składające się na integrację użytkownika z usługami, produktami lub firmą. Z tego powodu prawdziwe user experience wykracza poza samą technologię, grafikę lub działania marketingowe, tylko jest zależne od skutecznego połączenia wielu tych elementów.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm stawia przede wszystkim na projektowanie zorientowane na klienta (użytkownika). Czasami jednak pomimo najlepszych chęci trudno jest określić, jaki jest prawdziwy zakres potrzeb użytkownika. Dlatego też, jeżeli projektowanie interfejsów i innych produktów cyfrowych ma mieć sens, konieczne jest zatrudnienie specjalisty typu UX Designer. W skrócie jest to osoba, która przygotuje zarys danej strony internetowej, produktu fizycznego lub aplikacji w taki sposób, aby korzystające z niej osoby miały wyłącznie pozytywne doświadczenia.
Co ma wpływ na interfejs użytkownika?
Nie chodzi jednak wyłącznie o projektowanie graficzne, bo user experience design (ux design) to czasochłonna i skomplikowana praca. Trzeba między innymi przeanalizować konkurencyjne strony internetowe, przemyśleć zakres grupy docelowej dla danego produktu, wykonać lub nadzorować makietowanie i prototypowanie, a także na bieżąco koordynować projekt. W razie potrzeby niezbędne jest wprowadzanie zmian, dzięki którym zwiększy się ilość pozytywnych doświadczeń swoich użytkowników.
Warto też jak najszybciej zrozumieć zależność pomiędzy UX a UI. O ile UI sprawia, że aplikacja, strona lub produkt przyciąga użytkowników, to UX pozwala zatrzymać klientów na dłużej.
Co wpływa na doświadczenie użytkownika
Do momentów mających ogromny wpływ na doświadczenia użytkownika zdecydowanie trzeba zaliczyć komunikaty o błędach. Przede wszystkim bez względu na rodzaj projektu, nikt nie lubi, gdy nagle wyświetlają mu się okna z informacją o błędach. Jeżeli jednak jest to konieczne, trzeba dołożyć wszelkich niezbędnych starań, aby treści komunikatów były zwięzłe i zrozumiałe dla każdego użytkownika.
Lepiej też stosować proste pojęcia niż specjalistyczny żargon z zakresu IT. Nie można też korzystać z trybu rozkazującego, a zamiast tego warto stosować prośby do użytkowników, ponieważ ma to istotny wpływ na ogół wrażeń. Od dłuższego czasu wiele firm wykorzystuje komunikaty o błędach do tego, aby przemycić zabawne hasła, co może poprawić humor użytkownika, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na ich użyteczność. Proces projektowy musi więc uwzględniać architekturę informacji i wiele innych elementów, bo w przeciwnym razie nawet drobne niedopatrzenie może przesądzić o tym, czy budowany miesiącami projekt osiągnie sukces.
Gdzie znaleźć specjalistów od UX?
Tytuł architekta user experience nie jest oczywiście niezbędny, aby można było zadbać o to, aby użytkownikowi korzystającemu ze strony lub aplikacji towarzyszyły wyłącznie pozytywne emocje. W celu zapewnienia najwyższego poziomu usługi trzeba jednak stale poprawiać funkcjonalność i dbać o usability. Firmy, które zajmują się obecnie budową nowej strony, produktu lub aplikacji nie muszą jednak zatrudniać nowych pracowników znających wzornictwo przemysłowe i inne zagadnienia wpływające na poziom użyteczności. Wystarczy tak naprawdę skontaktować się z firmą, która zna się na UX (User Experience) i zlecić jej sprawdzenie wszystkich istotnych elementów.
Jeżeli okaże się, że występują poważne problemy z użytecznością, to specjaliści przygotują listę zmian w funkcjonalności, które pomogą wyeliminować ograniczenia i sprawią, że końcowe produkty będą lepsze. Warto więc już teraz pomyśleć o tym, aby rozpocząć taką współpracę, bo zyska na tym między innymi elegancja produktów. Znajomość wzornictwa przemysłowego, IT, psychologii i wielu innych zagadnień, jaką mogą pochwalić się specjaliści od UX, na pewno pozwoli ulepszyć aplikacje i strony.