Google wprowadza unikalne adresy URL (vanity URL) dla profilu i strony w swoim portalu społecznościowym (Google+). Od dzisiaj zaczęła się aktualizacja linków znanych osób i firm. Niestety, większość nie ma jeszcze możliwości wybrania sobie nazwy. Na tą chwilę, taką możliwość mają znane i zweryfikowane marki i nazwiska.
Jest to jednak pierwszy krok w tym kierunku. Google postanowiło w końcu posłuchać internautów. Wielu osobom brakuje krótkiego adresu do profilu. Szczególnie chodzi tutaj o adresy stron na Google+. Na razie postanowiono „uszczęśliwić” takie nazwiska jak: David Beckham lub Hugh Jackman. Do nich dołączyły między innymi firmy: Toyota, Hugo Boss.
To dopiero pierwszy proces, który obejmuje cały świat. Inni użytkownicy i strony powinny mieć możliwość zmiany adresu URL w najbliższym (nieokreślonym) czasie. Wtedy nie trzeba będzie już używać stron firm trzecich aby skrócić sobie adres do profilu.
Pracownik Google napisał na portalu:
Custom URLs for profiles and pages: a first step
Your Google+ profile is a place for you to share your passions with the millions of people who come to Google each day. Whether you’re a clothing brand showing off your latest fashions (google.com/+hugoboss), an athlete talking about the game (google.com/+davidbeckham), or an actor recalling a favorite role (google.com/+hughjackman), your Google+ profile helps you connect with the people who share your interests. Today we’re introducing custom URLs to make it even easier for people to find your profile on Google+.
A custom URL is a short, easy to remember web address that links directly to your profile or page on Google+. For instance, +TOYOTA can now usegoogle.com/+toyota to unveil their latest models, +Britney Spears can share her upcoming appearances at google.com/+britneyspears, +Ubisoft can share game trailers and videos at google.com/+assassinscreed, and +Delta can help travellers find great deals at google.com/+delta.
Custom URLs will also be available to people and pages worldwide, so brands like Globo can point readers to google.com/+epoca, or any of their other Brazilian publications.
At first, we’re introducing custom URLs to a limited number of verified profiles and pages. But over time we plan to offer custom URLs to many more brands and individuals, so please stay tuned!